Будні антикорупційних реформаторів: звіт Антикорупційного Форуму за третій квартал 2018 року

Webp.net-resizeimage

 

1. Львівська Міська Рада.

1.1 Велика антикорупційна робоча група при Львівській міській раді.

Ініційована Антикорупційним Форумом велика антикорупційна робоча група при ЛМР розпочала свою роботу. Протягом усього 2017 року ми адвокатували необхідність системної роботи з запобігання корупції у Львівській міській раді. Для цього ми подали до ЛМР як проекти базових антикорупційних документів (Стратегію Форуму, що містить 150+ пропозицій), так і пропонували різні формати взаємодії з громадськістю.

Рік наших зусиль дав результат лише у другій половині 2018 року коли разом з посадовцями ЛМР та співробітниками новоствореного Сектору доброчесності ЛМР ми досягли домовленості про: 1) створення при ЛМР антикорупційної робочої групи для напрацювання проекту антикорупційної стратегії (загальні контури) та програми міста (конкретні кроки) за секторальним принципом. 2) паралельну роботу над впровадженням «швидких антикорупційних перемог».

Згодом ця домовленість була затверджена розпорядженням міського голови Львова Андрієм Садовим у відповідь на наш публічний заклик, а унікальна за своїм складом та змістовною спрямованістю Робоча група розпочала свою роботу.  Поки визначили перелік 14 сфер для роботи та формат діяльності. Головою групи був обраний голова Центру лідерства Українського Католицького Університету Андрій Рождественський, а заступниками директор КП «Інститут міста» Олександр Кобзарєв та голова «Львівського регуляторного хабу» Тарас Хавунка. Стратегії і програмі бути.

1.2 Сектор доброчесності Львівської міської ради.

Представники Форуму мали робочу нараду з ідеологом створення Сектору Франсом Герадтсом. На зустрічі в дискусійній гострій манері обмінялись думками з приводу меж повноважень Сектору доброчесності (а саме нашу позицію про відсутність в Сектору повноважень щодо захисту так званих «неправомірно звинувачених»), а також територіальні межі повноважень антикорупційного підрозділу ЛМР (адже акцентували, що Сектору потрібно концентруватись на запобіганні корупції саме в ЛМР, а не у всіх органах влади Львівщини). Також обговорили питання правомірності провокації хабаря як інструменту антикорупційної діяльності правоохоронних органів.

Також нам було повідомлено, що очікується конкурс на голову Сектору доброчесності, найм наступної групи співробітників підрозділу, а також прийняття Конституції Сектору, драфт якої вже напрацьований у ЛМР.

1.3 Етичний кодекс Львівської міської ради.

З ініціативою про напрацювання відповідного документу Антикорупційний Форум звернувся до ЛМР ще у 2017 році. Але лише у 2018 році процес напрацювання цього документу розпочався за сприяння Сектору доброчесності та був легалізований розпорядженням мера Львова №457 від 7 вересня 2018 року. Згідно із розпорядженням, робоча група до 15 листопада цього року має розробити проект Кодексу етичної поведінки посадовців міськради та подати на розгляд Андрію Садовому.

За останні декілька місяців роботи над текстом документу вдалось серйозно просунутись вперед. Ми вже завершили погодження розділу «Цілі», з якого Антикорупційному Форуму вдалось виключити формулювання «Захист службовців від протиправних звинувачень» та замінити його на більш компромісний «Захист доброго імені та честі доброчесних службовців». Також вдалось закріпити ціль «Зміна культури організаційної та етичної (в тому числі в частині демократизації прийняття рішень)». Погоджений також розділ «Довгострокові результати». До 7-ми погоджених «Принципів» нам також вдалось додатково включити ще три норми-принципи: «Презумпція правоти (рівності) львів’янина», «Підзвітність» та «Політична нейтральність». Як і щодо інших розділів тривають дискусії між представниками Форуму та ЛМР, адже в нас різні підходи та бачення щодо багатьох норм Кодексу. Далі тривають дискусії щодо місії Кодексу, а також розділів «Права», «Обов’язки», «Гарантії», «Обмеження» та «Відповідальність».

1.4 Система електронної реєстрації дітей в ДНЗ міста Львова.

25 липня представники Антикорупційного Форуму взяли активну участь у  Громадських слуханнях щодо функціонування освітньої інформаційної системи у дитячих навчальних закладах м. Львова. За їх результатами вдалось вчергове рекомендувати ті пропозиції, на яких раніше наполягав Форум на засідання окремої Робочої групи з Управлінням освіти ЛМР: відкриття електронної черги, передача адміністративних функцій в ЦНАПи, запровадження API для контролю за чергою. Також наш активіст Маркіян Гриновець комплексно прокоментував підсумки слухань: «Слухання проведені конструктивно, вдалось обговорити багато організаційних питань. Окремо хочеться згадати управління освіти в особі Клочко Н. В. Її позиція у відповідях і голосуваннях була очікувана: типові бюрократичні виправдання, при голосуванні за відкриття списків в садочки голосувала проти. Тепер необхідний депутатський контроль щодо реалізації в життя наших ініціатив та пропозицій, щоб напрацювання не залишились пустими розмовами».

Після громадських слухань робота над вдосконаленням електронної черги продовжилась на засіданнях робочої групи. В ході цих обговорень активістами було виявлено, що інформаційна система департаменту гуманітарної політики ЛМР не відповідає вимогам чинного законодавства, адже не має атестату відповідності та безпеки від ДССЗЗІ. На одному з ефірів на запитання Форуму голова управління освіти Зоряна Довганик це підтвердила. На цьому ефірі наш активіст Юрій Тиркало також говорив про наші пропозиції щодо її вдосконалення. Мова про зрозумілий алгоритм її функціонування черги, створення системи громадського контролю та передачу системи в МЦІТ. Проблеми також були виявлені і з договорами, що визначають правила використання та майнової приналежності даної системи. Про ці порушення ми подали звернення до парламентського Уповноваженого. Також нам стало відомо про притягнення до адміністративної відповідальності чиновників Управління освіти ЛМР за надання незаконного доступу до інформації (рішення від 14.03.2018). Наш активіст Маркіян Гриновець відзначає: «Тепер розробники інформаційної системи починають нагадувати, що система розроблена безкоштовно, але за виправлення проблем необхідно або платити, або чекати невизначений час, як це відбувається з відкритими списками, що було погоджено ще 11.06.2018».

На останніх засіданнях вдалось погодили концепцію вдосконалення електронної черги в частині вдосконалення електронної системи, спрощення адміністративних процесів та зменшення корупційних ризиків. Тепер працюємо над внесення змін до Положення про чергу. Незважаючи на спроби підірвати окремі пропозиції та затягувати процес ми впритул підійшли до окремих серйозних змін в рамках системи електронної реєстрації.

1.5 Деякі антикорупційні реформи та виклики для Львова.

За звітний період у Львові відбувся певний антикорупційний прогрес, зокрема, в електронну систему Prozorro.Продажі вперше саме у Львові надійшли об’єкти «малої» приватизації. Також у Львові тепер можна скористатись новими корисними IT-інструментами як Відкритий бюджет Львівської області, Освітня онлайн-мапа Львова, Карта виборчих округів Львова. Також в Україні тепер мірятимуть прозорість регуляторної діяльності  та інвестиційного сектору і Львів тут посідає 4-е місце в Україні. З приводу напрацювання нових ідей таких інструментів ми також спілкувались з учасниками проекту Smart City. Також ми відзначаємо, що ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень» контролюватиме закупівельні процеси щодо проектів Громадського бюджету Львова, що підвищить їх прозорість. У свою чергу, у публікаціях експертів відзначається часта практика обходу вимог проведення конкуретних торгів у закупівлях міста. Також великі надії покладаємо на е-медичні довідки та е-дозволи у сфері будівництва.

Відзначаємо ми зрушення в темі літніх майданчиків. Львівський міський голова затвердив протокол громадського слухання щодо регулювання сфери літніх майданчиків закладів громадського харчування, що було ініційовано нашими партнерами з Львівського регуляторного хабу. Зараз документ знаходиться на розгляді департаменту містобудування міської ради. У тому числі і на цю тему ми надіслали запит до Державної регуляторної служби.

З негативних моментів, то маємо відзначити інформаційну закритість ЛКП  «Львівелектротранс», щодо якого журналісти були змушені подавати в суд, що отримати відповідь на запит про доступ до інформації. Багато директорів шкіл у Львові не подали фінансову звітність своїх шкіл, що викликає необхідність реагування на ці порушення. М’яко кажучи, сумнівна ситуація склалась з історією «кортів на Мельника». Наші представники брались участь у громадських слуханнях з цієї проблеми. Про корупційні скандали ми писали: від ревізії кладовищ і аж до продажу щоденників із страховим полісом.

Антикорупційний Форум так і не зміг отримати повноцінну відповідь щодо правових підстав делегування та перебуванні у складі Виконавчого комітету ЛМР ніби-то «від громадськості» Ореста Печенка та Сергія Дмитровського. Наші запитання, по суті, залишаються без відповіді.

 

2. Львівська обласна державна адміністрація.

Після гострого звітування на Апаратній нараді Львівської ОДА голова Адміністрації Олег Синютка доручив врахувати усі пропозиції Антикорупційного Форуму до антикорупційних документів області. Ми письмово надіслали 48 пропозицій та підкріпили їх додатковим запитом. На жаль, досить тривалий період жодної реакції на пропозиції нема.

Представники Антикорупційного Форуму долучились також до засідання Координаційно-дорадчої ради ЛОДА. На ній нам вдалось отримати інформацію щодо наших запитів про недосконале функціонування камер на митних постах Львівщини (які станом на дати моніторингу взагалі не працювали), а також про сумнівні розбіжності у показниках взважувальних систем для транспорту на цих же митних постах. Певні надії ми тут покладаємо на прийнятий у парламенті закон про «єдине вікно» на митниці.

На цьому ж засіданні на посаду бізнес-омбудсмана Львівської області було обрано Зеновія Бермеса. Антикорупційний Форум, що ініціював створення цього інституту, хоч і власним листом підтримав іншого кандидата на цю посаду, все ж має надію на ефективну співпрацю. Для цього ми підготували проект стратегії бізнес-омбудсмана Львівської області, яка передбачає, зокрема, ідеї щодо формування політики розвитку підприємництва, розгляду скарг від бізнесу, мобільне вирішення спорів, адвокацію економічних реформ. Омбудсману також можна зайнятись і тими сумнівними питаннями, що виникають навколо тендерних проблем в області.

Звертаємо увагу ми також і на проблеми у сфері лісового господарства та земельних питань. Зокрема, очікуємо впровадження в дію закону про криміналізацію незаконних дій проти українських лісів, а також вирішення та уникнення в майбутньому сумнівних дій, як це було із землею у Наварії.

Вітаємо ми початок роботи ініціативи «Львівський промисловий Хаб». «Мова йде про інвентаризацію нормативно-правових актів, регуляторної бази, зокрема, оцінка її якості та регуляторних перешкод, які виникають у веденні бізнесу», – розповів партнер Форуму Тарас Хавунка.

 

3. Львівська обласна рада.

Раніше ми повідомляли, що звертались з проханням про включення представників «Антикорупційного Форуму Львівщини» Олексія Роговика та Юрія Тиркала до складу Комісії з оцінки корупційних ризиків у Львівській обласній раді, що мала бути утворена згідно рішення №695 Про проведення оцінки корупційних ризиків у діяльності Львівської обласної ради.

На Регламентній комісії Львівської обласної ради прийнято рішення про включення нашого представника Олексія Роговика до складу антикорупційної Комісії. Отож, ми долучимось до роботи над майбутнім текстом Антикорупційної програми Львівської обласної ради. Як нам повідомив громадський активіст Віталій Горбатенко посадовці ЛОР спершу не хотіли включати представників громадськості, але після дискусії між активістами та депутатами було прийнято позитивне рішення.

 

4. Стратегічні антикорупційні напрацювання.

Антикорупційний Форум продовжує бути однією з небагатьох стратегуючих громадських коаліцій. За підсумки нашої внутрішньої стратегічної сесії був погоджений проект доповнень до Стратегії Антикорупційного Форуму Львівщини та додаткові рішення щодо врахування пропозицій та напрацювань «Львівського регуляторного хабу». У проекті великий і важливий пакет доповнень, що ґрунтується на передовому міжнародному та українському досвіді, а також досвіді діяльності нашої коаліції. До прикладу, посилення антикорупційних інструментів в ОТГ, зміна процедур прийняття рішень та формул представництва у Виконкомі ЛМР, посилення контролю бюджетних коштів, вдосконалення конкурсних процедур на посади, створення єдиного реєстру обліку комунального майна, міжнародні аудити комунальних підприємств, антикорупційні заходи у сфері будівництва, впровадження Prozorro.Продажі та Prozorro.Оренда, відкриті е-списки в черзі до ДНЗ.

Вивчали ми також системні напрями та матеріали як: антикорупційні інструменти в Україні (зокрема, корупційні міста, відкритий бюджет, відкрите місто, УкрЯма, TAPAS, Інкубатор відкритих даних 1991, Штрафи UA та ін.), інструменти для фінансової перевірки шкіл (пошук закупівель закладу, звіт про фінансування закладу, інформаційний запит), електронні сервіси для ОТГ (дослідження е-сервісів у 619 ОТГ, карта е-сервісів у понад 300 ОТГ), як вплинути на бюджет міста, законні рамки провокації хабаря у рішеннях Європейського суду з прав людини, Рекомендації з медіації як позасудової альтернативи від Єврокомісії з ефективності, суть функціонування правил KYC (Know Your Client), стан ухвалення законопроекту про узаконення діяльності приватних детективів, а також можливості, що створює для контролю місцевої влади постанова Кабінету міністрів України Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (в редакції від 20 грудня 2017 року).

 

 5. Е-декларації та антикорупційні розслідування.

5.1 Електронні декларації чиновників

Ми відновили антикорупційну співпрацю з Bihus.info щодо е-декларацій чиновників. Ми передали юристам проекту підозри щодо двох чиновників, що не подали е-декларації, а також матеріал щодо е-декларантів-«бомжів», що очевидно брешуть, що вони ніде не проживають. Передали ми також аналітичні довідки за результатами перевірок декларацій депутатів парламенту, голів ОТГ Львівщини, директорів львівських комунальних підприємств. Проаналізувавши першу частину матеріалів Bihus.info написали 2 заяви до НАЗК по факту неподачі е-декларацій одним з голів ОТГ Львівщини та одним з проректорів Національного Університету «Львівська Політехніка».

Також до НАЗК були направлені нові заяви про повну перевірку е-декларацій наступних осіб: депутатів Львівської обласної ради (Сидоровича М.В., Самопоміч; Огонського Ю.Я., Самопоміч; Коваліва М.І., Свобода; Барановського І.Я., Свобода; Устименка В.В., Батьківщина) та заступника начальника ГУНП у Львівській області Бакая Т.М.

НАЗК ж на своїх засіданнях прийняла рішення про проведення перевірок е-декларацій народних депутатів братів Дубневичів щодо яких Антикорупційний Форум так само публікував розслідування.

Зараз ми готуємо перевірки е-декларацій кандидатів від Львівщини, що подались на посади суддів Вищого антикорупційного суду, а також на посади суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду. Серед них судді районних судів, юристи Львівської обласної ради, викладачі юридичного факультету ЛНУ ім. І. Франка та НУ «Львівська політехніка».

5.2 Розслідування потенційних корупційних схем

Народний депутат України підтримала громаду с. Звенигород у справі проти ПАТ “Львівгаз”, що була ініційована Антикорупційним Форумом. Раніше ми повідомляли, що на основі нашої заяви про злочин ПАТ “Львівгаз” передбачений ч. 2 ст. 191 Кримінального кодексу України («Привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем») до Прокуратури Львівської області було внесено відомості в ЄРДР та відкрито кримінальне провадження. До ініційованої нами спільно з місцевою громадою с. Звенигород справи, підключилась пані Вікторія Войціцька, що є секретарем Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу. Цим депутатським зверненням визнаються обгрунтованими претензії споживачів до ПАТ “Львівгаз” , який незаконно вимагав оплатити заміну газопроводів-вводів та підписати акти балансового розмежування.

Подали ми запит щодо підстав погодження містобудівних умов та обмежень у скандальній справі «кортів на Мельника». Поки ми отримали відповідь вже стало відомо, що ГО «Народна дія Львів» звернулась у прокуратуру області із заявою про вчинення злочину посадовцями Управління архітектури та урбаністики ЛМР, які готували містобудівні умови на забудову кортів “Спартака” та виконавчого комітету ЛМР, котрий ці умови затвердив.

Отримали ми також висновок Комісії Управління освіти ЛМР щодо фінансових зловживань у школі №21 міста Львова в частині неоприбуткування у бухгалтерському обліку коштів від батьків та розбіжностей між сплаченим та задекларованим на тисячі гривень. У підсумку на наш запит також повідомлено, що за ці дії директор школи покараний лише доганою.

Також Антикорупційний Форум отримав звернення щодо: 1) Гуртожитку на Виговського 45 а, де ініціативна група будинку хоче зрозуміти  чому керівництво ГУНП у Львівській області не хоче передати гуртожиток на Виговського 45а у комунальну власність міста Львова з метою подальшої приватизації кімнат його мешканцями, а також чи є корупційна складова в нарахуванні оплати за проживання за комунальні послуги та в діях певних осіб щодо підробки документаціїї на гуртожиток і на землю під гуртожитком. 2) Корупційних ризиків у НУ «Львівська політехніка», а саме потенційних корупційних дій одного з завідувачів кафедр щодо продажу оцінок та дипломів. 3) Потенційних корупційних дій керівництва у Національному лісотехнічному Університеті України. 4) Потенційного тендерного зловживання на одній з закупівель у Червонограді (передали профільній ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень»).

 

6. Навчальні заходи та зовнішня діяльність.

6.1 Коаліційні громадські мережі

Антикорупційний Форум Львівщини налагодив системну співпрацю з низкою антикорупційних мереж.

Зокрема, наші експерти увійшли до складу антикорупційної групи громадської мережі UPLAN від Центру політико-правових реформ. Мережа UPLAN (Ukrainian Public Law and Administration Network) – це мережа аналітичних центрів та груп, що покликані у регіонах продукували якісну аналітику у співпраці у 7-ми сферах. В найближчих планах мережі вивчення типових корупціогенних факторів на місцевому рівні та адаптація методології антикорупційної експертизи до місцевого рівня та обговорення.

Перебуваючи на тренінгу «Фіксувати та реагувати: звуження можливостей для громадського активізму» отримали запрошення на долучення до Коаліції на захист громадського суспільства в Україні та її робочих груп. Згодом, ми підписали Меморандум коаліції, що була ініційована Freedom House Ukraine, Центр інформації про права людини та DRI, та вступили в робочі групи з адвокації та аналізу законодавства. У рамках Коаліції ми висловлюємо засудження як усім випадкам фізичного тиску на активістів, так і законопроекти про посилений фінансовий контроль ГО, про так званих «іноземних агентів» та про е-декларування для громадських активістів. Ми раді, що у тому числі і підписана нами заява щодо скасування е-декларування почала розглядатись у Конституційному суді України.  Також Антикорупційний Форум підтримав громадського активіста Романа Маселка у справі про тиск на нього за критику судової псевдореформи. Львівськими антикорупційними організаціями прийшли його підтримати.

Також нам стало відомо, що викривачка з НАЗК Ганна Соломатіна створює всеукраїнське об’єднання викривачів. Мали зустріч щодо співпраці в частині викриття корупції та просування законопроекту 4038а про викривачів.

6.2 Зовнішні заходи та взаємодія з ЗМІ

Координатор Форуму в якості спікера виступав на одній з панельних дискусій Форуму «Вітер На-дії» від УКУ.  Також разом з народним депутатом України Ганною Гопко та мером Винник Володимиром Квуртом координатор Форуму Олексій Роговик виступав на дискусії «Марафон: роль громадян у політичних реформах у Львові». Також обговорили наше долучення як експертів на заходи ГО «Активна громада».

Представники Форуму долучились до засідання Ради партнерів з «Комітету підприємців Львівщини», де ДФС презентувала нову е-систему щодо контролю товарів. На жаль, виявилось, що ми дуже далеко від реалізації ідеї.

Продовжуємо взаємодіяти і з Державною екологічною інспекцією. Обговорюємо навчання для Інспекції та Департаменту екології ЛОДА, а також співпрацю щодо наших антикорупційних пропозицій.

Відвідали також: тренінг від ПРООН щодо антикорупційного комплаєнсу бізнесу, дискусії про Антикорупційний суд від Transparency IU та Центру протидії корупції, Forum 451°E I Smart Cities Edition (електронного врядування), слуханнях щодо Стратегії розвитку Львівської області 2019-2021 рр., тренінгу щодо адвокаті та лобіювання, інтерактивній дискусії про Державне бюро розслідувань з експертами РПР Олександром Лємєновим та Володимиром Петраковським, дискусії «Гальмування антикорупційної боротьби: хто відповідальний? на Book Forum Lviv, дискусії про актуальні виклики фінансування політичних партій.  

Також Активісти Антикорупційного Форуму Львівщини долучились до акції в Києві на підтримку реформи виборчого законодавства.

Експерти Форуму продовжують системну співпрацю і з ЗМІ. Зокрема, ми давали коментарі та долучались до ефірів: НТА (щодо розподілу посад у ДБР, небезпечних законопроектів в сенсі е-декларування, елітного відпочинку родини директора ЛКП «Львівелектротранс», політичної корупції та антикорупційного суду, шансів на прийняття нового Виборчого кодексу), UA:Львів (щодо ситуації з безпекою е-черги в ДНЗ у ЛМР, ігнорування пропозицій громадськості Управлінням освіти ЛМР, корупції на Львівському бронетанковому заводі та в українському оборонному секторі, статків директора медичного департаменту ЛМР), Високого замку (щодо побажань від громадськості меру Львова, проблемних аспектів «турне» Андрія Садового). Дали також коментарі для нової програми розслідувань каналу Правда.Тут. Також на рівні консультацій взаємодіяли з НТА, ZIK, журналістом з Полтави.

 

7. Антикорупційна аналітика.

Протягом звітного періоду Форум опублікував 56 аналітичних матеріалів з яких 16 антикорупційних оглядів, зокрема, 10 щодо подій в Україні та 6 щодо подій на Львівщині. Серед інших матеріалів 11 коментарів для ЗМІ.

А також системні матеріали про оновлення антикорупційної стратегії Форуму, входження експертів Форуму до складу мережі UPLAN ЦППР та Коаліції на захист громадського суспільства в Україні чи участь у Всеукраїнській акції за виборчу реформу чи захисті адвоката Романа Маселка, антикорупційне розслідування Форуму проти ПАТ «Львівгаз», співпрацю з Львівської міською Радою (Велика Антикорупційна Робоча група при Львівській міській раді: заклик до підписання розпорядження Міським головою Львова, Львівський міський голова відгукнувся на заклик Антикорупційного Форуму Львівщини про системну співпрацю, Громадські слухання щодо вдосконалення електронної реєстрації дітей у ДНЗ у Львові: відео говорять самі за себе, Електронна реєстрація дітей у Львові є незаконною і не може використосуватись?, Чергове засідання робочої групи Форуму з Управлінням освіти Львівської міської ради … з неочікуваним візитом народного депутата, Ініційована Антикорупційним Форумом велика антикорупційна робоча група при ЛМР розпочала свою роботу), співпрацю з Львівської ОДА (У Львівській області реалізують ініціативу «Львівський промисловий Хаб»), антикорупційні дискусії (про антикорупційний суд, про антикорупційну реформу, про запуск ДБР, про антикорупційну, виборчу та політично-фінансову реформи).

 

Антикорупційний Форум Львівщини продовжує працювати над конструктивним впровадженням антикорупційних реформ та готовий до співпраці заради запобігання корупційним ризикам у нашому регіоні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *