Роль громадськості в заходах щодо запобігання корупції: дієві практики на місцевому рівні (виступ координатора Форуму на тренінгу UPLAN ЦППР)

Координатор Антикорупційний Форуму Oleksii Rohovyk разом з експертами Хавронюк МиколаAnton Marchuk та Мирослав Сімкавиступив на тренінгу «Корупційні ризики навколо нас: вчимося виявляти» від мережі UPLAN та Центр політико-правових реформ.

Темою виступу нашого координатора була: «Роль громадськості в заходах щодо запобігання корупції: дієві практики на місцевому рівні».

 555

 

Подаємо повний текст виступу:

«Коли ми говоримо про корупцію в Україні і у Львівській області, то перед нами постає очевидне розуміння про глибину корупційних проблем, до прикладу, у Західній Україні. Львів згідно останнього соціологічного дослідження групи «Рейтинг» на 4-ому місці за рівнем корупції в Україні. То лиш один з маркерів.

Що потрібно будь-кому, у тому числі ГО, щоб запобігати корупції?

Визначитись з підходом. Світовий досвід нам підказує, що є два шляхи подолання корупції: природній та інституційний. Якщо природній полягає у зміні самої природи і якості держави з примусу та сервіс, тобто знесення старих правил і формування якісно інших, то інституційний – це як ремонт у квартирі, часто косметичний. Як інші країни долали корупцію природньо? Перше – це впровадження пакету реформ 7Д. Дерегуляції, децентралізації, дебюрократизації, деконцентрації, демонополізації, деолігархізації та детінізації. Друге – пакет інституційних реформ: 1) створення незалежних антикорупційних органів, 2) посилення антикорупційної спроможності громадян через механізм викривачів корупції, 3) інструменти масового «антикорупційного ураження» (автоматична перевірка е-декларацій). Третє – стимулювання моральної поведінки, примножувати антикорупційну культуру суспільства, перш за все, за допомогою освіти. А ще відповідальності. Ніщо так не виховує культуру як штрафи і відповідальність за невиконання правил. Згідно дослідження World Values Survey в Україні критично погана ситуація з відчуттям безпеки. Якщо нема відчуття безпеки – то потреба виживання стає ключовою. Виживання за будь-яку корупційну ціну.

Отже, що нам потрібно іншу природу держави, низку структурних реформ, підвищення рівня життя та безпеки. Для змін потрібна політична воля.

Чому я про все це кажу? Ми повинні зрозуміти декілька моментів. По-перше, ми майже не можемо на місцях впливати на ті речі, що залежать від центральної вертикалі. Мова про суди, прокуратуру і що найважливіше, деякі сервісні та структурні реформи. Це важливий обмежуючий фактор. По-друге, чи є політична воля на Львівщині впроваджувати місцеві антикорупційні реформи? Трохи є, але вона часткова і неоднорідна. Це воля спалахів.

Тепер я хочу розповісти про те, як це працює на практиці нашої коаліції.

Без структури важко. Антикорупційний Форум Львівщини працює понад 2 роки. Ми є громадською коаліцією 9 організацій і виникли у 2016 році на антикорупційній хвилі. Пріоритетом нашої коаліції є впровадження місцевих антикорупційних реформ, тобто саме запобігання корупції. Одразу відзначу, що в суспільстві більше популярні не реформи, а «кров корупціонерів». І нам важко. Люди хочуть зрадоньку, а не реформи. Бо зрадонька проста, а реформи – це складний тривалий процес. Тому й непопулярний. Це не означає, що ми не займаємось розслідуваннями. Завдяки нам відкриті кримінальні провадження проти ПАТ Львівгаз, через вирубку українських лісів. Ми перевірили понад 500 е-декларацій чиновників та надіслали майже 30 заяв до різних антикорупційних органів. Просто результативність таких звернень майже нульова. Побачимо чи забанять кандидатів до Вищого антикорупційного щодо яких ми передали інформацію до активістів, що займаються контролем цього відбору. Загалом схеми, які ми розслідуємо – це переважно звернення громадян, які до нас звертаються. В справах яких ми вже щось виявляємо.

Запобігання ж корупції – це впровадження довгострокових місцевих антикорупційних рішень, що змінюють правила, що спрощують якісь процеси таким чином, що корупцією займатись стає неможливо, або невигідно.

Цей процес складається з двох етапів: перший – напрацювання проектів рішень, друге – громадська адвокація, просування цих проектів рішень.

Перше питання місцевих реформ, яке ми вирішили – що саме просувати? Неможливо щось змінювати чи рухатись вперед не маючи чіткого напрямку. Щоб напрацювати проекти рішень ми зібрали понад 100 людей та експертів з українських та міжнародних інституцій і разом в окремих групах напрацювали антикорупційну стратегію для Львівщини. Це була перша комплексна антикорупційна стратегія в Україні і поки це найкраща дорожня карта реформ для нашої області. Ми вважаємо її загальним надбанням і раді виконанню будь-яких положень будь-ким на Львівщині. Стратегія отримала схвальні відгуки від Transparency International Ukraine, РПР, експертів Світового банку та профільних експертів з США. Форум налагодив навіть комунікацію з Ватиканом з приводу їх антикорупційних цілей.

Стратегія неодноразово вдосконалювалась. Вона позначає рецепти – це конкретні заходи, ідеї актів чи проектів, що потрібні для зменшення корупційних ризиків у 9 сферах. На основі цього ми сформували антикорупційні стратегії для Львова, Львівської області, а також подавали наші пропозиції до двох антикорупційних стратегій України на звернення Національного інституту стратегічних досліджень. До стратегії 2018-2020 врахували лише 1/5 наших пропозицій. У рамках проектів ми контактували з народними депутатами України в частині подання нашого законопроекту про персоналізацію відповідальності чиновника. Напрацьовували ми законопроект і про комплаєнс для бізнесу. В якості окремої ініціативи ми провели внутрішню зустріч з приватними детективами щодо профільного законопроекту.

Ви маєте організацію та команду. Якісь ресурси. Інформаційні, людські, фінансові. Знаєте що і як конкретно хочете змінити. Маєте конкретні документи і проекти місцевих рішень. Що робити далі?

Потрібно ознайомитись з місцевою антикорупційною інфраструктурою та визначити «точки входу», або почати формувати таку інфраструктуру.

Оскільки наша громадська ініціатива зацікавлена у довгострокових антикорупційних регіональних реформах, то нас, перш за все, цікавить вибудовування системної антикорупційної комунікації. Саме тому окрему уваги ми приділили створенню системних форматів співпраці. Такими форматами стали спільна Антикорупційна програма з Львівською ОДА, наше членство у Колегії та КДР ЛОДА, спільне звітування на Апаратній нараді ЛОДА, створення Антикорупційного Сектору ЛМР та великої Робочої групи з напрацювання антикорупційної стратегії та програми Львова, робочі групи щодо електронної черги в ДНЗ Львова та Етичного кодексу ЛМР та свіже, участь у Комісії з оцінки корупційних ризиків Львівської обласної ради. Наша коаліція не вірить у формат громадських рад. Принаймні, у Львові.

Що ж за формати, що я згадав, та як ми працюємо у цих форматах? Одразу хочу наголосити: зупиняюсь більше на позитивних моментах не кажучи детально про саботаж, оману і палки в колеса. Особливість Львівщини – приймемо, напоїмо чаєм, вислухаємо, врахуємо, майже нічого не робимо.

ЛОДА. Початок комунікації з владою області був закладений ще на Антикорупційному Форумі у 2016 році. Саме на ньому запрошений нами голова Львівської ОДА Олег Синютка підписав Декларацію Антикорупційного Форуму. Вона і стала першим кроком до співпраці. На виконання антикорупційного законодавства та рішень НАЗК Форум запропонував антикорупційну стратегію для прийняття на рівні Львівської області. У результаті консультацій спільна антикорупційна програма для області була затверджена на Колегії. Цей документ став результатом компромісу, адже деякі з наших пропозицій не були враховані. Для контролю ж за виконанням антикорупційної програми до складу Колегії ЛОДА був включений представник Форуму. Що дає можливість піднімати питання. А з програмами все насичено: зустрічі, публічні чи електронні консультації. Декілька хвиль. Спочатку враховують 20%, потім 50-60-70%.

Протягом року ми надіслали 9 інформаційних запитів щодо антикорупційної програми області (як в ЛОДА, так і в НАЗК). За результатами отриманих відповідей вдалось моніторити виконання окремих положень. Саме відповіді на ці запити ми зробили основою неуспішного звітування про виконання цього антикорупційного документу. Але це звітування стало черговим етапом. Після гострого звітування на Апаратній нараді Олег Синютка доручив врахувати усі пропозиції Антикорупційного Форуму до антикорупційних документів області. Ми письмово надіслали 48 пропозицій та підкріпили їх додатковим запитом.

В тексти антикорупційних програм ЛОДА нам вдалось включити низку цікавих пунктів про викривачів корупції, контроль ремонтів доріг, бюджетного процесу, закупівлі матеріальних цінностей, антикорупційну соціологію. На одній з розширених зустрічей з ЛОДА (це коли на ній по 3-4 голови департаментів) ми підняли питання невиконання доручення голови ЛОДА щодо проведення закупівель (згодом нами були отримані документи від ЛОДА щодо Звітів про укладені договори січень-лютий 2018, а також санкції до порушників), отримали запевнення про початок впровадження системи публічних аукціонів Prozorro.Продажі. Також досягли згоди щодо початку процесів з впровадження антикорупційних програм ОТГ. Ми вітаємо, що на Львівщині ввели обов’язковий поріг на проведення закупівель робіт від 100 тисяч гривень. Це ідея також була передбачена нашою антикорупційною стратегією і стала можливою завдяки Мирославу Сімці.

Ще одна річ. НАЗК здійснює планові антикорупційної перевірки обласних державних адміністрацій, то нашим запитом вдалось з’ясувати, що відповідна перевірка ЛОДА була запланована на вересень 2018 року. Але вона згодом не відбулась, бо в НАЗК нема вистачило грошей і людей. План не спрацював.

Форум також дав пропозиції до Плану заходів Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва Львівської області. Були ще стратегія розвитку Львівської області та інші. До таких документів треба долучатись. Зараз ми будемо давати пропозиції до програми «Електронна Львівщина».

Також ми просували низку пропозицій з створення елементів антикорупційної інфраструктури ЛОДА. На розвиток антикорупційної програми ми дали пропозиції потенційних антикорупційних проектів для співпраці ЛОДА з ЄС: 1) Бізнес-арбітр, 2) Прозора ЛОДА, 3) Антикорупційна служба ЛОДА, 4) Антикорупційна громадська приймальня ЛОДА. Перший проект, що згодом був названий Бізнес-омбудсман Львівської області реалізований. Розроблене нами Положення було прийнято на КДР за основу. Омбудсман підписав меморандум з «Львівобленерго», що усуває ризики взаємодій з ним. На КДР нам також вдалось отримати інформацію щодо наших запитів про недосконале функціонування камер на митних постах Львівщини (які станом на дати моніторингу взагалі не працювали), а також про сумнівні розбіжності у показниках взважувальних систем для транспорту на цих же митних постах.

На засідання Колегії ЛОДА ми виступили з пропозицією розробити спільну обласну програму матеріального стимулювання викривачів корупції. З цією метою ми провели зустрічі з Відділом взаємодії з правоохоронними органами ЛОДА, юридичним управлінням ЛОДА, департаментом фінансів ЛОДА, а згодом і з головою ЛОДА Олегом Синюткою. За результатами переговорів отримали підтримку. У проекті програми бюджету були навіть закладені кошти на суму 100000 гривень. На все це пішло 7 місяців. Ми мали підтримку голови ЛОДА, керівників усіх профільних структурних підрозділів, питання викривачів було включено до Антикорупційної програми 2018 і тут питання наткнулось на профільну комісію ЛОР. Там цей унікальний пілотний механізм був заблокований. І боротьба за це лише починається.

Велика робота по протидії корупційним схемам була пророблена Форумом та його партнерами у сфері лісового господарства. Була створена коаліція «Стоп.Лісоцид». У рамках цієї ініціативи була напрацьована Дорожня карта з подолання корупції у лісовій галузі, консолідована доказова база та база кримінальних справ та вимоги щодо аудиту діяльності «Галсільліс», проведені публічні акції спротиву, контрольні виїзди активістів, спроби мирного безуспішного врегулювання проблеми з ЛОДА, ЛОР та «Галсільліс». Також були оформлені пропозиції до законопроектів та наказів обласних органів.

ЛМР. Ми розпочали із зустрічей з заступником міського голови з питань розвитку Андрієм Москаленком. Перший пакет наших системних пропозицій до ЛМР містив 4 елементи-тексти: 1) Антикорупційна програма ЛМР, 2) Положення про антикорупційну експертизу діяльності посадових осіб ЛМР, 3) Міська програма стимулювання викривачів корупції у ЛМР, 4) Партнерство через Муніципальне бюро доброчесності у ЛМР.

Та оскільки пан Андрій по профілю не був антикорупційником усі розмови звелись до е-врядування. На цю тематику ми мали розширену зустріч з структурними підрозділами ЛМР, де дали свої пропозиції. Також ми консультувались з експертами по цифровій безпеці однієї з технологічних фірм на предмет необхідності впровадження Блокчейн у місцевому самоврядуванні.

Для підсилення антикорупційних можливостей громади наша спільнота долучилась до підготовки окремого положення про звітування, базові положення якого увійшли у «тіло» нового Статуту територіальної громади. Велику частину наших програмних пропозицій для міста ми виклали під час засідання робочої групи з напрацювання проекту нового Статуту. Деякі з пропозицій, на нашу думку, були необґрунтовано відхилені.

Як під час декількох зустрічей з ЛМР, так і на панельній дискусії щодо стратегії розвитку Львова 2025 ми вкотре піднімали питання про необхідність прийняття цілісної програми. Вплив громадськості на органи місцевої влади Львова в питаннях антикорупційної політики та контролю був обмеженим. Саме тому ми напрацювали і просували низку пропозицій з створення елементів антикорупційної інфраструктури ЛМР. З окремим листом Форум звернувся до міського голови Львова з ініціативою про відновлення роботи Координаційної Ради щодо боротьби з корупцією та організованою злочинністю при Виконавчому комітету Львівської Міської Ради (утвореної згідно з чинним розпорядженням міського голови №388). Ця ідея була у ЛМР відхилена. Окремої уваги також заслуговує сумнівне і несподіване рішення про розширення складу Виконкому ЛМР за рахунок представників громадськості та бізнесу. Враховуючи, що реформа Виконкому ЛМР є одним з головним питань місцевого рівня ми провели діалог з двома новими членами Виконкому та, на жаль, не побачили потенціалу до співпраці цих осіб з громадськістю. Пропонували ми і низку різних неформальних варіантів взаємодії.

Важливою і позитивною новиною стало «зелене світло» від влади Львова щодо нового антикорупційного проекту в ЛМР (так званого «Антикорупційного бюро», внутрішній підрозділ ЛМР під кураторством голландців, що запобігає корупції зсередини і напрацьовує рекомендації з змін процесів у ЛМР). Задля початку роботи цього проекту Форум працював більше року, зокрема, проводячи зустрічі з представниками міста та ідеологом проекту Франсом Герадтсом. Ми також пропонували кандидатури до робочої групи з створення Бюро, до потенційної Наглядової Ради при Бюро та кандидатури співробітників Бюро. Ми покладаємо на нове Бюро одну з центральних ролей у напрацюванні реформістських пропозицій з запобігання корупції. І активно з ними працюємо. Паралельно з цим від наших джерел нам надходила тривожна інформація, що чиновники ЛМР перешкоджали отриманню дозволів на додаткове фінансування для Сектору та розширення його персонального складу. Хоча в нас є і серйозні дискусії, і ідеологічні розбіжності. Але це щира дискусія. Ми обговорили попередні пропозиції і з Сектором: вивчали досвід міст Калуша та Дрогобича щодо е-інструментів, міжвідомчих комісій, викривачів.

Наші старання щодо системності не пройшли марно. У другій половині 2018 року разом з посадовцями ЛМР та співробітниками новоствореного Сектору доброчесності ЛМР ми досягли домовленості про: 1) створення при ЛМР антикорупційної робочої групи для напрацювання проекту антикорупційної стратегії (загальні контури) та програми міста (конкретні кроки) за секторальним принципом. 2) паралельну роботу над впровадженням «швидких антикорупційних перемог». Це була домовленість з головою юридичного департаменту та одного з ЛКП. І потрапили на зустріч банально записавшись на прийом. Цій домовленості передували 7 зустрічей. Положення про сектор передбачало антикорупційну стратегію міста (п. 4.1.3). А це вже правова підстава. Одразу скажу, що ця група не лише почала роботу, не лише затвердила Стратегію Форуму за основу антикорупційної стратегії Львова, але саме вже на фінальній стадії затверджування драфту цієї вже доповненої стратегії. Тут мають бути і швидкі кроки втілення.  Все це затверджене розпорядженнями міського голови Львова Андрія Садового.

Ще одна наша ініціативи, що вже дійшла майже до логічного завершення – це Етичний кодекс Львівської міської ради. З ініціативою про напрацювання відповідного документу Антикорупційний Форум звернувся до ЛМР ще у 2017 році. Але лише у 2018 році процес напрацювання цього документу розпочався за сприяння Сектору доброчесності та був легалізований розпорядженням мера. До того була зустріч з головою секретаріату Ради, голова ЛКП та Сектором. Тристороння зустріч між Сектором, Форумом та Львівським регуляторним хабом. Згодом Хаб, Антикорупційний Форум та Сектор ЛМР у стінах УКУ провел  дискусію на SPM Talks: «Культура і етика в публічному адмініструванні», де детально проговорили ідеї для майбутнього Етичного кодексу ЛМР. Якраз у вівторок ми дійшли спільної згоди про фінальний текст документу. Бурхливі і жваві дискусії тривали місяцями.

Ще один наш проект, що дійшов до логічного завершення на цьому тижні – це вдосконалення системи електронної реєстрації дітей в ДНЗ міста Львова. Ця історія тягнулась ще з травня, коли ми з одним активістом почали працювати на конструктив. Перед тим він як батько і користувач системи воював з Управлінням освіти, подав понад 100 запитів про доступ до інформації, судився. Ми посадили їх за стіл переговорів, бо побачили що в нього є пропозиції. Так була створена Робоча група, що на цьому тижні затвердила нову редакцію Положення про е-чергу у Львові та е-пропозиції щодо її технічного вдосконалення. Так гнів перетворено на реформу. Шлях був довгий. Спочатку запис на зустріч з профільним заступником міського голови, зустріч з головою управління, робоча група, двоє громадських слухань та одні публічні консультації. І лише тоді результат. Без експерта тут ніяк. В ході роботи ми виявили і серйозні зловживання та бюрократичний хаос в роботі системи. По суті, вона не мала гарантій безпеки і використовувалась незаконно.

У Львові ми теж слідкуємо за новинками. За останній період в електронну систему Prozorro.Продажі вперше саме у Львові надійшли об’єкти «малої» приватизації, прозорою стала і уся оренда. Затверджені Міською радою критерії та механізми для незалежних перевірок діяльності найбільших комунальних підприємств, що дуже сумнівний. Також у Львові тепер можна скористатись новими корисними IT-інструментами як Відкритий бюджет Львівської області, Освітня онлайн-мапа Львова, Карта виборчих округів Львова. Львів зайняв високі місця в рейтину прозорості регуляторної діяльності  та інвестиційного сектору і в індексі демократичності міст, але деградує в загальному рейтингу прозорості. Відзначаємо ми зрушення в темі літніх майданчиків. Львівський міський голова затвердив протокол громадського слухання щодо регулювання сфери літніх майданчиків закладів громадського харчування, що було ініційовано нашими партнерами з Львівського регуляторного хабу. Але цей протокол не підписувався декілька місяців. Тем багато. До прикладу, ми долучались до консультацій щодо паркування у місті. Ще один плюс – прийняття регуляторних положень в Червонограді, ЛОР.

ЛОР. На Регламентній комісії ЛОР прийнято рішення про включення мене до складу антикорупційної Комісії. Отож, ми долучимось до роботи над майбутнім текстом Антикорупційної програми Львівської обласної ради. Як так стається? Ми просто надіслали лист з проханням про включення. Як нам повідомив громадський активіст Віталій Горбатенко посадовці ЛОР спершу не хотіли включати представників громадськості, але після дискусії між активістами та депутатами було прийнято позитивне рішення. Ми вже на першому засіданні внесли пропозицію 27 корупційних ризиків у ЛОР.

Державна екологічна інспекція. Обговорюємо навчання для Інспекції та Департаменту екології ЛОДА, а також співпрацю щодо наших антикорупційних пропозицій. Ми передали державній структурі витяги з Стратегії, виступили з пропозиціями щодо повної відкритості та прозорості перевірок Державної екологічної інспекції у Львівській області.

Прокуратура Львівської області. Активіст Форуму  задав 2 питання Генеральному прокурору України Юрію Луценку. Про Гречківського та е-декларацію прокурора області. Який в той час сидів у залі. Як наслідок зустріч про співпрацю і ідеї спільних проектів та рішень.

За допомогою запитів ми не тільки отримували важливу для діяльності інформацію. Окремі наші запити носили стимулюючий характер, що призводив до результату, зокрема, за результатами проведення люстраційної перевірки 112 чиновників Львівщини і запиту до Військового прокурора Західного регіону України щодо підстав перебування на посаді його заступника Парамонова Є. В., ця особа, що підпадає під механізм очищення влади, була звільнена. У одній з відповіді на наш запит були факти, що стали основою кримінального провадження проти «Львівгазу».

Ми систематично працюємо над підвищенням кваліфікації учасників нашої коаліції. Брали участь не лише у тренінгах, але й спеціалізованих багатоденних школах ПРООН, TI, Львівської бізнес-школи УКУ, Good governance УКУ.

На інформаційних ресурсах Форуму опубліковано сотні аналітичних матеріалів. Щотижня ми публікуємо огляд антикорупційних подій в Україні та щодва тижні огляд антикорупційних подій на Львівщині. Матеріали щодо е-декларацій. Системні звіти. Представники Форуму надали понад 90 коментарів для ЗМІ. Представники Форуму читають лекції для молоді, на тренінгах. Це все також важливо для розуміння, розвитку та піару Коаліції.

Коаліціювання структур та заяв. Форум виступав ініціатором створення нової антикорупційної платформи реально діючих 9 антикорупційних ініціатив регіону. Вона зібралась, але не запрацювала. Форум підписав Меморандум про співпрацю з проектом «Битва за правду» від «Нової країни». Став частиною UPLAN  ЦППР, Коаліції на захист громадянського суспільства. Поки коаліціювання на Львівщині не працює. Чи то амбіції, чи ще щось. Планує Форум делегувати як експертів, так і організації до витаючих у повітрі Львівської Ради реформ (за моделлю РПР), контактної регіональної групи Transparency International. Антикорупційний Форум підписав Антикорупційну декларацію, що була ухвалена громадськістю у 2017 році, підписав звернення щодо вбивства Катерини Гандзюк. Нашу коаліцію було додано до підписантів спільної заяви ГО щодо захисту громадськості від дискримінаційних норм щодо е-декларування активістів в Конституційному суді України.

Впровадження реформ на місцевому рівні реальне. Але це складно, довго і результат цих рішень не буде відчутний одразу. Це проблема для нашої ментальності. Це потрібно розуміти і цього треба бути готовим дочекатись. Якби громадський запит і громадська підтримка цих реформ була б більшою, то і темп був би швидший. Так само реформи були б швидшими якби громадський сектор був би консолідований. Разом ми здатні робити все більше і швидше».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *