Будні антикорупційних реформаторів: звіт Антикорупційного Форуму за четвертий квартал 2018 року

Webp.net-resizeimage

1) Львівська Міська Рада.

1.1 Антикорупційна стратегія міста Львова.

Наша організація протягом усього 2017 року адвокатувала необхідність системної роботи з запобігання корупції у ЛМР. Рік наших зусиль дав результат лише у другій половині 2018 року коли разом з посадовцями ЛМР та співробітниками новоствореного Сектору доброчесності ЛМР ми досягли домовленості про створення при ЛМР антикорупційної робочої групи для напрацювання проекту антикорупційної стратегії та програми міста. Згодом ця домовленість була затверджена розпорядженням міського голови Львова Андрій Садовий, а згодом унікальна за своїм складом та змістовною спрямованістю Робоча група розпочала свою роботу.

Ми надіслали Антикорупційну Стратегію нашої коаліції в якості пропозиції як основи майбутнього документу, а згодом переформатували її під затверджену Робочою групу структуру майбутнього документу. На одному з перших засідань Стратегія Антикорупційного Форуму Львівщини була затверджена як основа Антикорупційної стратегії Львова. Для напрацювання документу були створені експертні підгрупи. Від імені цих підгруп були звернення також за оцінкою і експертів з поза робочої групи. На основі нових напрацювань активісти Антикорупційного Форуму внесли додаткові консолідовані пропозиції з посилення тексту Стратегії Львова.

Після прийняття базових пропозицій розпочався процес обговорення та погодження сумнівних чи дискусійних моментів, зокрема, щодо розділів по освіті, комунальному господарстві, Виконавчому комітеті та інші. На даний момент, після врахування більшості принципових правок Форуму, затверджений робочою групою фінальний проект Антикорупційної Стратегії Львова знаходиться на оцінці в юристів Львівської міської ради. Після цього має відбутись презентація документу для громади та винесення Стратегії на прийняття Сесією Львівської міської ради.

1.2 Етичний кодекс Львівської міської ради.

Андрій Садовий за зверненням Антикорупційного Форуму створив робочу групу для розробки Кодексу етичної поведінки службовців міськради. Про це йдеться у розпорядженні №457. З ініціативою про напрацювання відповідного документу Форум звернувся до Львівської Міської Ради ще у 2017 році. Але лише у 2018 році процес напрацювання цього документу розпочався та був легалізований розпорядженням мера Львова.

Свою роботу над текстом Етичного кодексу група розділила на роботу над окремими розділами. Запеклі сутички, зокрема, виникли щодо позиції Форуму про зайвий розділ, де описували права та гарантії працівників ЛМР. Після багатьох місяців складних дискусій учасники групи дійшли до першого повноцінного драфту Етичного кодексу. Антикорупційному Форуму вдалось проадвокатувати усі принципові на нашу думку правки до документу. Ми чекаємо затвердження цього документу на Виконавчому комітеті ЛМР.

1.3 Система електронної реєстрації дітей в ДНЗ міста Львова.

Робоча група з вдосконалення системи електронної реєстрації в ДНЗ міста Львова оприлюднила свій проект змін до Положення про е-чергу, що є результатом майже піврічної систематичної роботи. Після цього ще одна наша реформістська ініціатива підійшла впритул до реального втілення. Та наше бачення реформи довелось захистити на публічних консультаціях, що спричинили необхідність погоджувати фінальний проект рішення на додатковій зустрічі, де були враховані більшість наших пропозицій.

Поруч з тим, ми продовжили приділяти увагу проблемам, що існували та існують у роботі Управління освіти ДГП ЛМР щодо е-черги. Відвідали круглий стіл, де обговорювалось переведення е-черги до ЗДО на блокчейн.

21 грудня 2018 року рішенням Виконавчого комітету ЛМР внесено зміни до Положення та Правил зарахування дітей до дитячих садочків м. Львова. Шлях був довгий. Спочатку запис на зустріч з профільним заступником міського голови, зустріч з головою управління освіти, робоча група, двоє громадських слухань та одні публічні консультації. І лише тоді результат. Відкриття е-черги, структурна реформа адміністрування та контролю. Усі ці зміни в сукупності ліквідують більшість корупційних ризиків у системі.

 

2) Львівська обласна державна адміністрація.

Чиновники ЛОДА продовжують займатись «паперовою бюрократією» замість ефективного опрацювання та впровадження пропозицій Антикорупційного Форуму. На черговій зустрічі нами вчергове було поставлено питання про втілення вже не раз поданих ідей, на що у відповідь стандартні відповіді про недеталізованість пропозицій, відсутність фінансової можливості чи резону підтримати окремі проекти, відсутність інформації про реалізацію попередньо досягнутих домовленостей. В ході зустрічі досягли домовленості працювати над більш детальними програмами як «Електронна Львівщина», інформаційними заходами та проектами.

На запитання про підсумки перевірки Львівської ОДА від НАЗК нам було відзначено, що Національне агентство відклало планову перевірку адміністрації через брак людських та фінансових ресурсів.

У розвиток обговорень на Координаційно-дорадчій ралі Львівської ОДА з питань підприємництва ми разом з партнерами оформили заяву до Львівської митниці ДФС з пропозиціями: 1) Відкрити публічний доступ до системи внутрішнього відеоспостереження Львівської митниці ДФС в пунктах пропуску для автомобільного сполучення, або запровадити та повідомити про можливості запровадження альтернативного та відкритого для публічного доступу відеоспостереження задля підвищення прозорості діяльності Львівської митниці ДФС на митних постах Львівщини. 2) Запровадити систему інтелектуального відеоконтролю в пунктах пропуску для автомобільного сполучення та звернутись до профільних державних органів щодо забезпечення фінансування впровадження відповідної системи, або реалізувати та поінформувати про рівень виконання Плану заходів з оснащення міжнародних пунктів пропуску для автомобільного сполучення через державний кордон України сучасними технічними системами та засобами митного контролю, затвердженого наказом ДФС від 20.06.17 р. №432. 3) Звернутись до Державної прикордонної служби України щодо належної експлуатації її системи відеоспостереження задля більш ефективного розміщення та сектору огляду камер, що функціонують у рамках «Кордон online».

 

3) Львівська обласна рада.

Координатора Антикорупційного Форуму Львівщини було включено до складу Комісії з оцінки корупційних ризиків у Львівській обласній раді. На першому ж засіданні цієї Комісії Форум подав пропозиції-ідентифікації у рамках оцінки корупційних ризиків у Львівській обласній раді. Ми ідентифікували 27 корупційних ризиків та 80 рішень з їх усунення.

На окремій зустрічі Антикорупційного Форуму Львівщини та Всеукраїнського Антикорупційного центру з уповноваженою особою з питань запобігання та виявлення корупції у Львівській обласній раді Соломією Гаталяк та начальником юридичного відділу у Львівській обласній раді Андрієм Мельником були досягнуті наступні домовленості:

По-перше, врахувати більшість пропозицій Антикорупційного Форуму, зокрема, в частині контролю бюджетних процесів та фінансового моніторингу, покращення системи надання відповідей на інформаційні запити в частині надання проміжних відповідей та опублікування аналітики на цю тему, функціонування систем антикорупційного сповіщення, посилення вимог до звітування в системі ЛОР, підвищення контролю за наданням дозволів ЛОР, підвищення прозорості конкурсних процедур, посилення моніторингу порушень в контексті конфлікту інтересів та державних закупівель, збільшення обсягу опублікування відкритих даних, посилення контролю через аудит та прозорості обласних комунальних підприємств, зокрема, і «лісових», стимулювання викривачів корупції, запровадження приватизації та оренди комунального майна через Prozorro.Продажі, посилення контролю у сфері інфраструктури, підвищення контролю за розміщенням соціальної реклами за кошти обласного бюджету на предмет політичної реклами та інше.

По-друге, щодо впровадження окремих пропозицій Антикорупційного Форуму. Було домовлено про спільну роботу над створення механізму фінансового моніторингу ЛОР та Львівської ОДА, створення реєстру заяв та притягнень до відповідальності в контексті конфлікту інтересів, напрацювання Етичного кодексу ЛОР, виконання Постанови Кабінету міністрів України про публікацію відкритих даних, сприяння правоохоронним органам, зокрема, ДБР, а також запровадження контролю за Програмою підтримки правоохоронних органів у Львівській області 2018–2020.

По-третє, підняті також були питання про затягування процесів прийняття антикорупційних програм в ЛОР через позицію депутатського корпусу, а також часту відсутність кворуму на профільній комісії ЛОР.

Вже на наступній зустрічі Комісії з оцінки корупційних ризиків Львівської обласної ради був затверджений Звіт за результатами оцінки корупційних ризиків у діяльності Львівської обласної ради та два додатки до нього. Цей Звіт і закріпив прийняті від Антикорупційного Форуму пропозиції. 

«З урахуванням повноважень, завдань, функцій, які передбачені у діяльності обласної ради, Комісія ідентифікувала та оцінила корупційні ризики», яких вийшло аж 39. Це суттєво вирізняє документ від подібних у інших областях.

Серед врахованих наших пропозицій, або підтриманих наших пропозицій-положень, що було попередньо напрацьовані у ЛОР є 16 блоків-ідей.

 

4) Прокуратура Львівської області.

Активіст Антикорупційного Форуму задав 2 питання Генеральному прокурору України Юрію Луценку. Після цих запитань прокурор Львівської області Юрій Квятківський, що був присутній на зустрічі з Юрієм Луценком, запросив нас обговорити усі питання та пропозиції активістів на офіційному прийомі. Антикорупційний Форум Львівщини провів зустріч з прокурором Львівської області Юрієм Квятківським на якій, зокрема, обговорили питання ризиків у е-деклараціях чиновників Львівщини, хід резонансних кримінальних проваджень щодо системи ЛМР, ризики функціонування е-черги в ЗДО міста Львова, круглий стіл щодо провокації хабаря, а також проблемні аспекти запуску ДБР у Львові, місцеві прокуратури, деякі сервісні реформи за підтримки Консультативної місії ЄС.

 

5) Стратегічні антикорупційні напрацювання.

Серед ключових стратегічних тем, яким приділяв увагу Антикорупційний Форум у зазначений період були: звіт ОЕСР щодо реформи та протидії корупції на державних підприємствах України, е-сервіси в ОТГ Львівщини, соціологічне дослідження рівня дотримання принципів верховенства права при наданні реєстраційних послуг у ЦНАПах Львова, фактичне висвітлення теми відшкодування ПДВ, особиста демократизація через громадські технології, рекомендації Європарламент і NDI щодо виборів в Україні, рекомендації Ради Європи щодо запобігання корупції у судовій системі держави, діджитал-можливості для громадськості.

 

6) Е-декларації та антикорупційні розслідування.

6.1 Електронні декларації чиновників

Ми відновили антикорупційну співпрацю з  щодо е-декларацій чиновників, тепер з Bihus.info. Ми передали юристам проекту підозри щодо двох чиновників, що не подали е-декларації, а також матеріал щодо е-декларантів-«бомжів», що очевидно брешуть, що вони ніде не проживають. Передали ми також аналітичні довідки за результатами перевірок декларацій депутатів парламенту, голів ОТГ Львівщини, директорів львівських комунальних підприємств.

Проаналізувавши першу частину матеріалів Bihus.info написали 2 заяви до НАЗК по факту неподачі е-декларацій одним з голів ОТГ Львівщини та одним з проректорів Національного Університету «Львівська Політехніка». Також до НАЗК були направлені нові заяви про повну перевірку е-декларацій наступних осіб: депутатів Львівської обласної ради (Сидоровича М.В., Самопоміч; Огонського Ю.Я., Самопоміч; Коваліва М.І., Свобода; Барановського І.Я., Свобода; Устименка В.В., Батьківщина) та заступника начальника ГУНП у Львівській області Бакая Т.М.

Також ми оприлюднили першу частину перевірки е-декларацій кандидатів від Львівщини до Вищого антикорупційного суду та передали «досьє» Transparency International Ukraine, Чесно.Фільтруй суд, колегам з Громадської ради доброчесності. Згодом ми оприлюднили і другу частину перевірки. 3 кандидати до Антикорупційного суду, про яких писав Антикорупційний форум, поставлені під сумнів профільними ГО чи Громадською радою міжнародних експертів. Двоє з них згодом виведені з конкурсу.

6.2 Розслідування потенційних корупційних схем

За звітний період до нас звернулись щодо двох потенційних корупційних схем. По-перше, щодо затягування прокуратурою справи щодо розслідування тіньового працевлаштування. По-друге, щодо «забудова першої зони санітарної охорони родовища «Нафтуся» у Курортному парку Трускавця під видом резиденції єпископа, яка стала готелем «Жива роса» (1, 2, 3, 4, 5).

 

7) Навчальні заходи та зовнішня діяльність.

7.1 Коаліційні громадські мережі

Ми мали зустріч з представниками Консультативної місії ЄС. Розповіли їм про ситуацію на Львівщині та домовились про антикорупційну взаємодію.

Ми продовжуємо розвивати наші партнерські мережі. На тему формування місцевої контактної групи мали зустріч з представницею Transparency International Ukraine.

Триває процес з розбудови мережі Коаліції на захист громадянського суспільства в Україні, що вже розробила правила зовнішньої комунікації, безпеки даних, правила моніторингу та верифікації даних, верифікації інформації про напади чи тиск. Окрім моніторингу нападів на активістів, моніторингу змін до законодавства, координатор Форуму підписав звернення до президента України щодо захисту відомої у Запоріжжі активістки. Також Форум підписав звернення у зв’язку із вбивством Катерини Гандзюк та вшанував її світлу пам’ять на головній площі міста Львова.

7.2 Зовнішні заходи та взаємодія з ЗМІ

Антикорупційний Форум Львівщини виступив ініціатором на співорганізатором панельної дискусії Провокація хабаря: законний метод чи сумнівний інструмент тиску?, що була присвячена Міжнародному дню боротьби з корупцією. На актуальну та гостру тему виступили і голова територіального управління НАБУ Тарас Лопушанський, і заступник прокурора Львівської області Галина Борейко, адвокати Olenka Ostymchuk, Олександр Коваль, науковець Ігор Жолнович та представник органу місцевого самоврядування Lombroso Vyacheslav. Дискусія вийшла продуктивною. Згодом детальний матеріал про наш захід опублікував телеканал ZIK.

Представники Форуму продовжують виступати з освітніми лекціями, зокрема, на теми: антикорупційної, виборчої та політично-фінансової реформ для молоді, виборчої реформи для студентів, інструментів громадського впливу для політичних у рамках проекту «Відтестовано» та громадських активістів у рамках проекту UPLAN ЦППР.

Також ми долучались до акції протесту на захист активістів, дискусії по викликах для активістів, заходу щодо функціонування поліцейських комісій, обговорення фінансового життя партій у Прес-клуб Львів, затвердження бюджетної резолюції Львова, презентації рейтингу інвестиційної прозорості Львова, презентація атестації депутатів Львівської міської ради від Опори, зустрічі з представником ЛМР щодо сумнівного рішення про самоврядний контроль земель, публічної регуляторної політики, підведення підсумків застосування Статуту Львова, конференції NGO Networking, Школі демократії від СЦБД, тренінгу щодо судової реформи, Advent-дискусії щодо свободи слова, заході щодо президентських виборів від Виборча Рада UA, зустрічі з представником Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в західному регіоні на тему воєнного стану. Більше детально висвітлювали думки з Другого Львівського безпекового форуму, Форуму нових політичних лідерів у Києві, Конференції «Декорупція України» та зустрічі з кандидатом в президенти України Мішелем Терещенко.

Представники Форуму дали декілька експертних непублічних інтерв’ю, зокрема, для ACREC від Києво-Могилянської Академії, експертного опитування щодо депутатів Львівської міської ради поточного скликання, яке проводила Громадянська мережа ОПОРА, та інтерв’ю з представником Опори у рамках дослідження громадської активності та антикорупції ПРООН. Також ми взяли участь у фокус групі щодо антикорупції та громадської активності від USAID Engage (Долучайся).

Експерти Форуму продовжують системну співпрацю і з ЗМІ. Зокрема, ми давали коментарі та долучались до ефірів: НТА (щодо нового Виборчого кодексу, корупційних скандалів у Львові та Києві, несправедливого розміру застави у справі військового, кандидатів до Антикорупційного суду з Львівщини, підсумків Революції Гідності, гуманних штрафів для корупціонерів, поновлення Насірова, підсумки «Правди.Розслідування» 2018, найгучніші хабарні скандали 2018 року), UA:Львів (щодо запитання народним депутатам Дмитру Добродомову, Ярославу Дубневичу, Михайлу Бондару, директору інфраструктурного департаменту Львівської ОДА), ПравдаТУТ Львів (щодо витрат на політичну рекламу, е-декларацій львівських митників, ефективності роботи антикорупційних відомств), Львівської мануфактури новин (щодо шляхів подолання корупції), UAinfo (щодо загроз для свободи слова в Україні).

 

8) Антикорупційна аналітика.

Протягом звітного періоду Форум опублікував 70 аналітичних матеріалів з яких 21 антикорупційний огляд, зокрема, 14 щодо подій в Україні та 7 щодо подій на Львівщині. Серед інших матеріалів 19 коментарів для ЗМІ.

Також Форум публікував окремі матеріали щодо Антикорупційних перемог 2018, Антикорупційної Стратегії Львова (1, 2), Етичного кодексу ЛМР, е-черги в ЗДО міста Львова (1, 2, 3), персонального складу Виконкому ЛМР, корупційних ризиків у Львівській обласній раді (1, 2, 3), взаємодії з прокуратурою Львівської області (1, 2), нових заяв до антикорупційних органів щодо е-декларацій, у тому числі, е-декларантів-«безхатченків», перевірки е-декларацій кандидатів від Львівщини до Антикорупційного суду (1, 2, 3), заяв на захист активістки Наталії Заболотної та у зв’язку із вбивством Катерини Гандзюк, освітніх лекцій від Антикорупційного Форуму (1, 2, 3, 4), панельної дискусії «Провокація хабаря законний метод для правоохоронців чи сумнівний інструмент тиску?»,  Другого Львівського безпекового форуму, Форуму нових політичних лідерів у Києві, конференції «Декорупція України», зустрічі з кандидатом в президенти України Мішелем Терещенко, презентації про роль громадськості в анти корупції від Миколи Хавронюка.

 

9) Антикорупційні перемоги 2018 року.

Львівська міська рада. Створений унікальний Сектор запобігання корупції за голладським зразком. Робоча група при міській раді затвердила проект Антикорупційної стратегії Львова. Інша робоча група затвердила проект Етичного кодексу ЛМР. Виконавчий комітет ЛМР затвердив реформістські напрацювання робочої групи щодо вдосконалення е-черги в дитячі садочки у Львові.

Львівська обласна рада. Комісія з оцінки корупційних ризиків ЛОР підтримала більшість пропозицій Антикорупційного Форуму, що стане основою майбутньої і однієї з найпрогресивніших в країні антикорупційної програми ЛОР.

Львівська обласна державна адміністрація. Погодили прогресивний текст вже другої антикорупційної програми Львівської ОДА та провели публічний звіт про її виконання. Створено посаду та призначено бізнес-омбудсмана Львівської області, що встиг дати результат у вигляді меморандуму з «Львівобленерго».

Стратегія Форуму – вдосконалена і повна «карта реформ».

Протидія. Триває розслідування ініційованих нами кримінальних проваджень та понад 30 перевірок е-декларацій. Не оминули ми увагою і конкурс до Антикорупційного суду та передали досьє на “львівських”.

Зовнішні взаємодії. Ми стали частинами коаліцій UPLAN Центру політико-правових реформ та Коаліції на захист громадянського суспільства. Поглибили комунікацію з партнерами. Взяли участь у понад 100 телевізійних ефірах. Опублікували сотні аналітичних матеріалів.

 

Антикорупційний Форум Львівщини продовжує працювати над конструктивним впровадженням антикорупційних реформ та готовий до співпраці заради запобігання корупційним ризикам у нашому регіоні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *